Menu
Categorie: Blog / Datum: 28 november 2013 / Door Roos van Vugt / 0 reacties

De inflatie van social media?

Forbes, Gartner, Huffington en meer. Ze kwamen de afgelopen maanden allemaal met onderzoeken en blogs die voorspellen dat de Chief Marketing Officer het aankomend jaar meer zal besteden aan online ontwikkelingen dan voorgaande jaren. Ook uit ons jaarlijkse social media monitor (#smm6) komt dit naar voren. In 2014 wordt er in zowel fte’s als in budget, meer besteed aan online marketing/communicatie dan afgelopen jaar. Maar het overvalt de marketingleiders. Een recent IBM onderzoek laat zien dat 68% van de cmo’s niet tot nauwelijks is voorbereid op de online ontwikkelingen. Het is denk ik ook – op zijn zachts gezegd – een uitdagende tijd voor marketingleiders.

 

Hijgerige congressen

Ze ontvangen de ene hijgerige bigdata congresuitnodiging na de andere. Er worden nu al ‘content curatie’ tools aangeboden. Ze worden geconfronteerd met tientallen social aggregatie tools, terwijl ze – bij wijze van – Twitter nog aan het ontdekken zijn.

 

In ons #SMM6 onderzoek komt naar voren dat een groot deel van het budget van de CMO’s uitgegeven en/of gereserveerd wordt voor ‘toolings’. Ik denk dat ze een stap overslaan, want die organisaties en merken hebben nog amper de tijd genomen of geïnvesteerd in online conversaties met hun klanten. De medewerkers en zelf soms de marketeers, zijn amper tot niet online. Tot op heden is er nog maar een handje vol (grote) organisaties die écht geïnvesteerd hebben om een social company te durven worden. Deze hebben laten zien dat je bijvoorbeeld met behulp van trainingen, ontwikkelen van een stimulerende social policy en het implementeren van een internal social, je eigen medewerkers je grootste marketing ‘tool’ kunnen zijn.

 

Deja-vu

Het doet mij denken in het investeren van organisaties in de jaren ’80-’90 in dure en complexe CRM systemen. Terwijl we vergaten gewoon contact met de klant en de medewerkers te hebben. Het is bijna een deja-vu: big data, content curatie, social aggregatie; het zorgt niet voor die online dialoog, niet voor waarachtige communicatie met je klanten en met je eigen mensen; het zorgt voor de inflatie van social media.

Roos van Vugt

Als senior social strateeg kijk ik samen met de klant en ons team, hoe we van medewerkers (met de board/het mangement) merkwerkers kunnen maken.

Geen reacties

Laat een reactie achter