Interessante learnings uit het Facebook Event Amsterdam!

13 november 2012 door Marc Koopmanschap in Blog

Arno Lubrun, Country Manager van de Benelux, opende 31 oktober het Facebook Studio Edge Event in Amsterdam met de volgende spreuk: “The days of nameless, faceless web are over”. Ik denk dat we hem daar allemaal gelijk in moeten geven. Tegenwoordig is er ongelofelijk veel informatie te vinden over iedereen. Mensen vertellen graag aan hun omgeving waar ze zich bevinden en waar ze mee bezig zijn. Dit heeft stiekem te maken met onze grootste angst: de angst om alleen te zijn.

Facebook heeft dan ook een enorme expressieve waarde. De miljard gebruikers wereldwijd, zorgen dagelijks voor gemiddeld 2,5 miljard updates. Dit is zowel van consumenten als bedrijven. Eigenlijk zijn er geen grote verschillen tussen het offline en online communiceren. Het sociale aspect is namelijk hetzelfde.

Voor bedrijven biedt Facebook een geweldige kans om een de kloof tussen hen en de consument te verkleinen en een lange termijn relaties op te bouwen. Door de kloof tussen uw klanten en medewerkers structureel te verkleinen, wordt de band met uw klanten sterker. Klanten voelen zich meer betrokken bij uw bedrijf, waardoor de kans op ambassadeurschap stijgt.

Maar wat moeten bedrijven nou doen om effectief te opereren op Facebook?

1. Gebruik visuals

Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van visuals in posts tussen de 100 – 180% meer impact hebben dan posts zonder visuals. Om zo veel mogelijk engagement te realiseren is het daarom aan te raden om deze met regelmaat te gebruiken. De resultaten laten zien dat visuals een toegevoegd waarde zijn in het succesvol interactie hebben met fans. Visuals zetten namelijk ook aan om over een merk te praten. Een onderzoek naar de wijze waarop 25 Top merken interactie hebben met fans op Facebook vind je hier.

2. Highlight product

Op een op de vijf posts dient je product terug te komen. Zo zorg je er voor dat zowel je merk als product actief in het geheugen van fans komt te staan. Probeer dit op een zo leuk en creatief mogelijke manier te doen, dit vergroot de kans op viraliteit. Visuals zijn hierbij sterk aan te raden.

3. Betrek fans

Zorg dat hetgeen dat op Facebook gebeurd om de fans draait. Facebook fans zijn namelijk 2x zo loyaal als niet-fans en geven gemiddeld ook 2x zo veel uit. Fans vinden het leuk om betrokken te worden bij innovaties en geven graag hun mening. Dit zijn de mensen die uiteindelijk het product consumeren en kunnen daarom een cruciale rol spelen bij product optimalisatie. Ons eigen onderzoek naar de relatie tussen Facebook interacties met fans en brand commitment bevestigd dit ook. Daarbij is het wel belangrijk om over onderwerpen te praten waar de community ook over wilt praten. Of dit het geval is, is bij 15 grootste Nederlandstalige merken op Facebook onderzocht met zeer interessante resultaten

4. Hou tekst kort en simpel

Als er wordt gekeken naar de mate van engagement blijkt dat dit 40% hoger ligt als er drie of minder regels worden gebruikt in een post. Uiteraard is dit afhankelijk van het merk en de betrokkenheid van de community. Sommige communities, zoals die van Moeders voor Moeders, reageren juist wel op posts waarin meer informatie wordt gegeven.

5. Plaats dingen die mensen willen delen

Het spreekt voor zich als ik zeg dat als er meer berichten gedeeld worden er meer bereik en online buzz gecreëerd wordt. Dit is uiteraard wat je als bedrijf wilt. Bij het creëren van content is het daarom belangrijk om in gedachten te hebben dat fans delen om drie redenen:

  • Om het leven en bepaalde keuzes makkelijker te maken
  • Om de relatie op te bouwen
  • Omdat iets grappig is en in goede aard zal vallen bij hun connecties

6. Ben “Always on”

Omdat Facebook een medium is waarbij consumenten de interactie altijd op kunnen zoeken, wordt er ook een bepaalde verwachting geschept. Namelijk dat er altijd iemand klaar staat om diegene te woord te staan. Veel merken zijn met name actief zijn tijdens kantooruren. Onderzoek laat zien dat de consument daarentegen, voornamelijk actief is buiten werktijd, dus ’s avonds, ’s nachts en in het weekend. Om een zo’n goed mogelijke ‘customer experience’ te realiseren is het noodzaak om binnen 24 uur te reageren, het liefst eerder. Bij T-Mobile ligt deze doelstelling op 1 uur, dit leidt tot een zeer hoge klant tevredenheid.

7. Zorg dat je in de News Feed staat

Zoals je ongetwijfeld al had verwacht is er het meeste interactie in de News Feed. Hier wordt de meeste tijd gespendeerd, namelijk 40%. Onderzoek van Facebook toont aan dat de kans dat mensen engagen met je post 40-150 keer groter is dan ergens anders op Facebook. Dit is de plek waar je wilt zijn als bedrijf, dus post regelmatig! Een onderzoek naar post frequentie bij Volkswagen laat zien dat zowel organisch bereik, viraliteit en interactie sterk kunnen toenemen als er meer content geplaatst wordt. 

8. Vergroot bereik met Facebook Advertising

Door de enorme overload aan content heeft Facebook een algoritme gecreëerd dat bepaald of het bericht relevant genoeg is om in de News Feed van een fan te tonen. Gemiddeld behaald een post organisch 16% van de fans. Facebook advertising kan bijdragen aan het vergroten van dit bereik en het motiveren van fans om te engagen. Naast het targeten op fans kunnen posts ook op vrienden van fans ingezet worden om het bereik verder te doen toenemen. Dit wordt ondersteund door ons onderzoek naar promoted posts.

9. Vergroot fanbase met Facebook Advertising

Facebook advertentieGebruik Facebook advertising om actief te werken aan het uitbreiden van je fanbase. Door middel van Like Ads en juiste targeting kan een specifieke doelgroep bereikt worden. Sociale context “Jack Jansen likes this” wordt gebruikt om potentiële fans extra te motiveren ook fan te worden. Sociale context blijkt 50% meer engagement te realiseren.

10. Custom Audience Targeting

Als je advertising gebruikt of gaat gebruiken, kijk dan eens naar Custom Audience Targeting. Deze nieuwe vorm van targeting geeft je de mogelijkheid om doelgroepen die offline geïdentificeerd zijn te koppelen aan Facebook. Door offline data te matchen met data op Facebook kan er nauwkeurig getarget worden op een doelgroep waar je al kennis van hebt. Het ROI blijkt 3 – 15 keer zo hoog te zijn. Zeker de moeite waard om te proberen dus!

11. Facebook Exchange

Een tweede nieuwe vorm van Facebook advertising dat aan te raden is is Facebook Exchange. Ik leg dit graag uit met het volgende voorbeeld:

Sara kijk naar nieuwe schoenen op omoda.nl. Vlak voordat er betaald moet worden besluit ze de schoenen toch niet te kopen. Ze sluit de pagina en gaat terug naar Facebook. Op het moment dat Facebook opent verschijnt er een Ad aan de rechterkant met diezelfde schoenen van omoda.nl. Sara klikt toch nog eens op de ad en wordt geredirect naar omoda.nl. Sara kan de verleiding niet nog eens weerstaan en koopt de schoenen alsnog.

Zoals je ziet speelt deze vorm van advertising in op de directe doelstellingen van een merk. De focus ligt hier dan ook op de KPA (Kosten Per Actie). Onderzoek heeft aangetoond dat de kosten per actie via Facebook 35% lager zijn ten opzichte van andere online advertising.

Persoonlijk denk ik dat het per bedrijf verschilt waar meer tijd en geld aan besteed moet worden. Dit heeft te maken met de doelstellingen die zijn gezet en de doelgroep met wie je praat. Ondanks dat, denk ik dat alle facetten in dit stuk een belangrijke rol spelen bij het effectief managen van een Facebook bedrijfspagina. Aan jou de taak om de juiste balans te vinden!

Ik wil graag afsluiten met te zeggen dat ik Facebook Advertising als een cruciaal aspect zie dat absoluut in iedere social media strategie moet worden opgenomen Als het gaat om engagen van huidige fans en het genereren van nieuwe fans wordt de meerwaarde er van keer op keer bevestigd. Uiteraard moet Facebook Advertising dit in lijn zijn met het Community Management. Je kunt namelijk adverteren wat je wilt, maar als de content niet interessant is dan ga je nog niet goed scoren. Werk daarom samen aan een mooi resultaat en vergeet niet: ‘Je fans zijn je beste klanten, laat blijken dat je dit ziet en er voor ze bent!’.

Heb jij dit stuk gelezen en mis je tips die hier in hadden moeten staan? Laat het me weten!

Heel veel succes!