Menu
Categorie: De kabel / Datum: 13 april 2017 / Door Britt Boss / 0 reacties

Kabel #202: In de ban van YouTubers, Snapplications en Panda madness

Voordat we met z’n allen een lekker lang paasweekend in glijden en onszelf schaamteloos volstouwen met alles paas (eitjes, stol, wijnen – ja paaswijnen, ik wist ook niet dat dit een ding was, maar top!) serveren we je graag eerst nog even een verse Kabel voor. Sit back, relax en soak it all in!

 

YouTube-Mania

Amsterdam was afgelopen weekend in de ban van YouTubers. Niet alleen het jaarlijks terugkerende Nederlandse VEED-festival vond plaats, ook het Amerikaanse VidCon kwam dit jaar naar Amsterdam. Die laatstgenoemde was vrij bijzonder, gezien het dit jaar voor het eerst was dat het event niet in Los Angeles plaatsvond. Heel YouTube-land rukte uit en zo liepen onder andere Britse beauty goeroe Fleur De Force, LGBTQ-vlogger Tyler Oakley en singer-songwriter Dodie Clark opeens door de Amsterdamse RAI. Opvallend is dat zowel VEED als VidCon ontstaan zijn als initiatief vanuit YouTubers en hoewel YouTube nog steeds de main focus is, lijken beide events zich steeds breder te gaan richten op alle soorten online video. Zo heeft VEED nu ook awards voor beste Snapchatter, beste Muser (Musical.ly) en Beste Instagrammer en was er op VidCon een heuse Instagram Lounge, waar boomerangs gemaakt konden worden op een ‘echte Amsterdamse tandem’.

 

 

 

Klein zijspoor: de VEED-award voor Beste Nieuwkomer ging dit jaar naar Bibi, een meisje van 8 met een YouTube-kanaal vol knutsel- en bakvideo’s (hallo hoe bestaat dit?). Verder zal de toevallig synchrone planning van de events de nodige logistieke paniek opgeleverd hebben voor de fans. Wijze les dus voor de organisaties: volgende keer even beter afstemmen.

 

Oh, Snap!

Het Rijksmuseum heeft onlangs SnapGuide geïntroduceerd, een onderwijsproduct voor middelbare scholieren. Scholieren kunnen kiezen voor een museumrondleiding van hun favoriete snap-held.  Ronnie Flex, Mertabi, Teske de Schepper, Défano Holwijn of Jiami Jongejan leiden ze dan met een persoonlijk verhaal door het museum. De rondleidingen bestaan uit een aantal video’s en een challenge waarin jongeren zelf de rol van maker krijgen. Het Rijksmuseum wil zo een brug slaan tussen hun museumcollectie en de huidige digitale beeldcultuur. Tof!

 

Snapplications

Ander snap-nieuws: McDonalds heeft in samenwerking met Snapchat een ‘Snapplications’ campagne opgezet in Australië met als doel meer sollicitanten aan te trekken. Het betreft een Snapchat-lens die de gebruiker een McDonalds hoedje en –naamkaartje op zet waar een sollicitatie-snap mee gemaakt kan worden. McDonalds stuurt de ‘snapplicant’ vervolgens een link naar een online sollicitatieformulier. Beetje jammer, want de snapplication geldt dus niet als echte sollicitatie. Desalniettemin, interessant initiatief! Nu de deuren van het Snapchat-kantoor in Nederland eindelijk zijn geopend, kunnen Nederlandse adverteerders ook aan de slag met dit soort Snapchat campagnes.

 

Messenger’s ‘M’

Het houdt niet op met Facebook Messenger! Onlangs nog werd de mogelijkheid om live je locatie te delen gelanceerd, en nu introduceren ze M, ‘your helpful assistant’. Een ‘assistent’ aangedreven door artificial intelligence. Klinkt misschien een beetje vaag, maar waar het op neer komt is dat je in een Messenger-gesprek suggesties krijgt voor relevante content en mogelijkheden. Het doel hiervan is de manier waarop mensen met elkaar communiceren te verrijken en ‘to get things done’. Zo geeft M bijvoorbeeld suggesties voor stickers, het doen van betalingen, het organiseren van een evenement, het starten van een poll etc. Om dit te kunnen doen maakt M gebruik van machine learning, dus hoe vaker je ingaat op de suggesties, hoe beter M gaat werken. Voor nu is M alleen nog beschikbaar voor gebruikers in de US, maar het plan is dat de assistent binnenkort ook wereldwijd uitgerold gaat worden.

 

The Panda Has Landed

Zet twee panda’s op het vliegtuig en Nederland wordt gek! De Chinese reuzenpanda’s Wu Wen en Xing Ya zijn gisteravond laat aangekomen in Ouwehands Dierenpark in Rhenen, waar ze de komende vijftien jaar zullen verblijven. De sensatie vond eigenlijk vooral plaats op Schiphol, waar ze door zo’n 120 journalisten werden ontvangen. Als snel gingen ze weer verder op doortocht in een gesloten vrachtwagen, dus wie daar stond te wachten in de hoop een glimp op te vangen, kwam van een koude kermis thuis. Ook op Twitter ging het los met berichten over de ‘pandakoorts’.

 

 

 

Ook leuk:

  • De genomineerden voor de AMMA awards 2017 zijn bekend en wij zitten erbij! Samen met JWT en onze Denstu Aegis-companen Carat, iProspect en Amnet zijn we met Opel genomineerd voor de Beste Mediaperformance.
  • De ophef om de Pepsi commercial houdt niet op, niet vanzelf.
  • Adem jij digitaal en ben je een ster in het smeden van plannen? Mooi, want wij zijn op zoek naar een strateeg!
  • Ons eerste werk voor Leffe staat live! Onder andere hier te bewonderen.

Zo, wij gaan nu met het kantoor apenkooien om het lange paasweekend goed in te luiden. Heel fijn weekend en doe een beetje rustig aan met die paaswijn!

Britt Boss

Geen reacties

Laat een reactie achter