Menu
Categorie: Nieuws / Datum: 12 mei 2017 / Door Bram Draaijer / 0 reacties

Kabel #206: finales, nominaties en nieuws over Snapchat!

Voordat we met dit lekkere weer het weekend induiken rest er nog een ding: een nieuwe kabel! Met deze week aandacht voor Snap Inc., WhatsApp en de ontzettend gave campagne van Nike. Let’s go!

 

Nominaties voor Netflix, de Bijenkorf en onze Bart!

We beginnen met goed nieuws want aan het begin van de week werden de nominaties van de Bestel Social Awards bekendgemaakt. Netflix werd genomineerd voor beste inhaker met de video-tweets rond Sinterklaas, de Bijenkorf met de Queen Bee Snapchat campagne en Bart Luppes als beste twitteraar. Vergeet vooral niet te stemmen op Bart!

 

 

Finale oho!

Niet alleen Ajax bereikte gisteren de finale van een grote competitie; ook OG3NE wist een finaleplek te bemachtigen. Uiteraard ging heel Twitterend Nederland weer los op alle extreem uitgedoste deelnemers en hun vocale uitspattingen. De Beste social maakte een overzicht van de beste tweets.

 

Snap Inc. positief en negatief in het nieuws

Van alle social platforms was Snap Inc. deze week het meest in het nieuws. Aan het begin van de week in positieve zin toen er nieuwe features binnen het platform werden gelanceerd.

 

Vanaf nu is het mogelijk om video’s binnen Snapchat te loopen (vergelijkbaar met een GIFje). Hierdoor zit je niet meer vast aan een bepaald aantal seconden. De kijker bepaalt wanneer hij of zij naar het volgende filmpje doorklikt.

 

 

Een andere toffe feature die is toegevoegd is een bewerkingstool. Het is daarmee mogelijk om delen van foto’s uit te knippen en te verplaatsen binnen de foto. Daarnaast is het mogelijk door een object in de foto zelfs in z’n geheel te verwijderen door deze te omcirkelen. De app kopieert vervolgens materiaal rondom het uitgeknipte object en vult hiermee het gat dat het verwijderde object achterlaat. 

 

 

Tenslotte – we meldden dit vorige week al in de kabel – wordt het mogelijk om geautomatiseerd ads in te kopen binnen Snapchat. Hierdoor kunnen merken zelf hun advertenties inkopen in plaats van dit te doen via de accountmanagers van Snapchat zelf.

 

Minder goed nieuws rondom Snap Inc. was er ook. Afgelopen woensdag werden de cijfers van Snap Inc. van Q1 bekendgemaakt. De groei van Snap Inc. bleef achter op de groei die verwacht werd. In Q1 kwamen er ‘slechts’ 8 miljoen accounts bij waar eigenlijk op het dubbele was gehoopt. Dit nieuws zorgde er dan ook voor dat het aandeel van Snap Inc. met meer dan 20% daalde.

 

WhatsApp

Naast Snap Inc. publiceerde ook WhatsApp cijfers over hun gebruikersaantallen. Sinds kort is het mogelijk om ook binnen WhatsApp stories te maken en te delen met je vrienden. WhatsApp maakte bekend dat in 10 weken de stories-feature dagelijks door 175 miljoen gebruikers gebruikt wordt. Ter vergelijking: Snapchat heeft 166 miljoen dagelijkse gebruikers en Instagram heeft meer dan 200 miljoen dagelijkse gebruikers voor de stories-feature. Zelf zien we de WhatsApp stories nog maar weinig voorbij komen.

 

‘Dream big’ Nike

Een marathon binnen 2 uur lopen. Dat was de unreasonable ambition van Nike en de afgelopen maanden faciliteerde zij een marathonloper om deze ambitie werkelijkheid te laten worden. Deze week vond de marathon plaats en werd de target van 2 uur nét niet gehaald. Desalniettemin een gigantische stunt want nog nooit werd er een marathon in zo’n kort tijdsbestek gelopen. Hoewel de tijd niet als wereldrecord in de boeken zal gaan binnen de atletiek – het was immers geen officiële wedstrijd – leverde het Nike enorm veel positieve PR op.  

 

 

En was er verder nog nieuws?

  • Instagram maakt het mogelijk om foto’s te delen zonder de app te hebben.
  • Moederdag staat voor de deur en dat is vaak reden genoeg voor merken om een mierzoete commercial te maken. Skittles besloot dit over een andere boeg te gooien en maakte een redelijk awkward commercial.
  • Wij zijn nog steeds op zoek naar aanwinsten voor ons team, check het hier!

Cheers!

Bram Draaijer

Als strateeg schrijf ik strategieën voor campagnes en jaarplannen voor onze merken. Daarnaast ben ik actief betrokken bij diverse interne en externe onderzoeken.

Geen reacties

Laat een reactie achter