Menu
Categorie: Nieuws, Blog / Datum: 15 april 2016 / Door Steven Jongeneel / 0 reacties

Merken zetten na social media massaal in op digitale transformatie

Maar zijn ze ook succesvol?

 

Met de Social Media Monitor, het langstlopende en meest grootschalige onderzoek naar de inzet van social media door merken in Nederland, hebben wij
 de invloed en ontwikkeling van social media op de relatie tussen mens en merk inzichtelijk gemaakt.
 Na zeven edities Social Media Monitor is de manier waarop social media wordt ingezet duidelijk volwassen geworden. Wat bleek is dat de meest succesvolle merken in de Social Media Monitor social media echt adopteerden. Het is onderdeel geworden van wie ze zijn: hun producten, processen en hun diensten. Het is onderdeel geworden van de invloed die digital heeft op ons leven, onze interacties met merken en als gevolg hoe we als organisaties opereren.

 

Image_1

 

De Digital Transformation Monitor is onze verkenning naar de staat van digitale transformatie in Nederland. Het is een verkenning van (wetenschappelijke) onderzoeken en publicaties. Het is de samenvatting van een aantal interviews met vooraanstaande CMO’s in Nederland.
 En het is een kwantitatieve analyse van de inzet van Digital Transformation onder een aantal Nederlandse organisaties. Wat hebben we met dit onderzoek geleerd?

 

Image_2

 

Social media hebben permanent de lat hoog gelegd voor merken. Consumenten zijn veeleisender dan ooit geworden. Ze willen iets nu, hier, voor hen en tegen de laagste prijs. Maar vooral op een manier die hen uitkomt: ze zijn beperkt loyaal en proberen advertenties steeds meer te omzeilen. Daarnaast zoeken ze oplossingen in subscriptie modellen, laten ze het product het woord doen, zoeken ze eenvoud en gemak en leggen ze veel vertrouwen in hun peers. Social media hebben consumenten daarin een stem gegeven en daarmee de digitale transformatie – de trend waarbij bedrijven investeren in technologie en oplossingen die consumenten effectiever betrekken bij iedere fase in de klantreis – geaccelereerd. Het is ontegenzeggelijk duidelijk geworden dat merken moeten leveren wat consumenten daadwerkelijk willen.

 

Image_3

 

Deze ontwikkeling heeft Marketing & Communicatie ook exponentieel veeleisender gemaakt. Marketing & communicatie moet sneller & realtime, moet permissie based, is steeds meer gefragmenteerd, technologie gedreven en tegen lagere marges. Hoe formuleer je hier als merk een antwoord op?

Image_4

Voor ons draait digitale transformatie over de continue mogelijkheid om (big) data om te zetten in relevante informatie en inzichten die leiden tot de creatie van gepersonaliseerde en relevante klantervaringen die klantrelaties ontwikkelen. Van product- en dienstontwikkeling tot uiteindelijk gesegmenteerde messaging die aansluit op de fase in de klantreis waar een consument zich op een gegeven moment begeeft.

 

Staat dit op de agenda van Nederlandse organisaties? Jazeker! Het merendeel van de ondervraagde merken is al tijden –hoewel nog vrij experimenteel – bezig met digitale transformatie. De voordelen die zij zien zijn legio: van het verhogen van de efficiency in bedrijfsprocessen, tot het leveren van een betere klantervaring, het verhogen van service, het verlagen van kosten en verhogen van winstgevendheid. Voor een deel is het simpelweg bijblijven met de ontwikkelingen in de markt.

 

Alle merken zijn overtuigd dat digitale transformatie radicaal andere skills van Marketing vraagt: de marketing & communicatieafdelingen zullen verrijkt worden met IT’ers, creatieven, strategen, econometristen, data scientists, psychologen en analisten. In de toekomst van Marketing & Communicatie werken al deze disciplines met elkaar samen om de meest relevante en persoonlijke klantervaring te bieden. Marketing wordt data gedreven. Datamanagement is naast realtime customer journey mapping, om die naadloze ervaring te kunnen bieden, een van de belangrijke domeinen van de toekomst.

 

Merken die nu de stap willen maken moeten in onze optiek investeren in drie domeinen.

Image_5

  • Mensen en processen: digitale transformatie is niet iets voor een afdeling of een persoon. Het raakt de hele organisatie. Onderlinge samenwerking tussen afdelingen, of afdelingen opnieuw organiseren rond de customer journey is een eerste stap. Ontwerp een visie en strategie wat digitale transformatie voor jouw organisatie betekent. Werk aan educatie en inspiratie om interne buy-in te krijgen. Breng de customer journey in kaart en ontwikkel en implementeer een organisatiemodel dat klaar is voor digitale transformatie. 

  • Technologie: goed data management vormt het fundament onder een succesvolle digitale transformatie. Realtime, persoonlijk en relevante klantervaringen vereisen verder investeringen in technologie omtrent content creatie, content management en ad buying. 

  • Experiences: uiteindelijk draait digitale transformatie om de relevante en persoonlijke ervaringen die consumenten hebben met je merk, producten en diensten. Wanneer de organisatie staat en technologie geen belemmering vormt is investeren in experiences de volgende stap: content marketing, brand campaigns en brand experiences, maar ook de ontwikkeling van producten en services. 


Het is een greep van de inzichten en learnings die we in het maken van de Digital Transformation Monitor hebben opgedaan. Meer weten? Het volledige rapport lees je hieronder.

 

 

Social media hebben de lat voor merken hoger gelegd. Permanent.

Steven Jongeneel

Vanuit mijn plek in de directie houd ik mij bezig met de zaken waar mijn hart sneller van gaat kloppen: innovatie, strategie en ondernemerschap.

Geen reacties

Laat een reactie achter